Morotskaka!

Någon önskade receptet på morotskakan vi bakade igår... så här kommer det! :)

Du behöver...
4 ägg
350 g rivna morötter (ca 6 dl)
2 1/4 dl matolja (rapsolja går också bra)
4 1/2 dl mjöl
4 1/2 dl socker
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat (jag vet knappt vad detta är och brukar ta lite extra bakpulver ist) :)
1 tsk salt
1-2 tsk kanel (jag föredrar 2.. kanel är ju såå gott!!)

Glayr:
100 gram philadelphiaost 
1/2 dl mjuk smör
2 1/4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Vispa samman alla ingredienser med elvisp så att glasyren blir "fluffig"
(Jag brukar göra 1 1/2 sats glasyr.. men det är ju helt smaksak hur mkt gägga man vill ha på!)

Gör såhär:
1. Vispa med elvisp, ägg rivna morötter och olja poröst

2. Blanda ihop alla torra ingredienser

3. Rör försiktigt ner och rör runt i smeten

Grädda i ca 45 min i 175 grader (håll lite koll, det kan variera beroende på hur djup plåt du har)

När kakan har svalnat.. bred glasyren över kakan.. toppa ev med lite walnötter!

Lycka till :) !! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0