fredagstagg!

Helg helg helg!
Hur  underbart är det inte!
Veckorna går fort men den här veckan har verkligen gått rekordsnabbt! Minns knappt vad jag har gjort…
Blir fika med pappi på lunchen, efter jobbet träning, och sen fredagsmys hemma!
Imorgon, tidigt, åker jag och jess till götet,  för att utföra some shopping. Hoppas hoppas dom har massa fina höstgrejer för nu har jag för en gångs skulle pengar! Ska också såklart passa på att träffa Friday som numera bor där! På söndag blir det fixardag hemma, har bl.a. lite grejs från Ikea att mecka med...
Sen mina vänner får ni inte glömma att det är kanelbullens dag på söndag, för det är ju faktiskt en helt ypperlig ursäkt till att trycka i sig ett dussin!
Är helttaggad på att sätta igång ett sånt jättebak men har tyvärr ingen bakmaskin så jag får nog nöja mig med en fika nånstans!

Trevlig helg!



Recept för er som orkar er på kämpet!

Du behöver

3 dl

lättmjölk

50 g

jäst för söta degar

100 g

smör, rumsvarmt

540 g

vetemjöl

1 dl

strösocker

0,5 tsk

salt

0,5 tsk

kardemumma, stött

Fyllning

50 g smör, rumsvarmt
3 msk strösocker
1 msk mald kanel

Pensling

1 st ägg, uppvispat
1 dl pärlsocker
0,5 dl sötmandel, hackad


Tillagning

Värm mjölken till 37°. Smula sönder jästen i en stor bunke och slå lite mjölk över. Rör om tills jästen löst sig. Häll i resten av vätskan och rör ner smöret.
2. Tillsätt mjölet, lite i taget, under omrörning. Häll också i socker, salt och kardemumma. Spara lite mjöl till utbakningen.
3. Arbeta degen kraftigt tills den blivit smidig och blank och släpper skålens kanter. Täck över degen med bakduk och låt jäsa ca 30 minuter, eller tills degen blivit dubbelt så stor.
4. Blanda fyllningen. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i 2 delar. Knåda igenom och kavla ut degen till en avlång platta. Bred över fyllningen och rulla samman. Skär varje rulle i ca 15 bitar och lägg på plåt. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.
5. Sätt under tiden ugnen på 250°. Pensla med ägg och strö på pärlsocker och hackad mandel. Grädda bullarna mitt i ugnen 7-10 min tills de fått fin färg. Låt svalna på galler. 


Kommentarer
Postat av: vill helst vara anonym

SARAH INTE HELT OKEJ ATT LÆGGA UPP EN SÅN BILD! jag ær fortfarande på jobbet å sketa sugen på¨nått redigt onyttigt.

shame shame shame shame SHAME ON YOU!

ps. jag gillar dej endå.

HEJ DÅ!

2009-10-02 @ 15:43:14
Postat av: Sofie

Bullar har jag käkat som bara den idag ! ÅNGEST , big time.. Vi spikar promis runt munkan i veckan sis ? Eller varför inte ett pass på friskis så jag återigen kan göra bort mig ! Vilket låter bäst ? : D hah <3

2009-10-04 @ 18:18:28
URL: http://justthewayyouare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0